Dzierzgoń z lotu ptaka (źródło: www.dokdzierzgon.pl) |
Mija właśnie 765 lat od podpisania tzw. ugody dzierzgońskiej, która kończyła I powstanie pruskie, a także dość zawiły okres chrystianizacji na terenie
Pomezanii tj. jednej z ziem pruskich. Została ona podpisana dokładnie 7 lutego 1249 r. w Christburgu (obecnie Dzierzgoniu)
Po tylu latach od tego wydarzenia należy zadać pytanie: Czy Krzyżacy nieśli wiarę w Chrystusa Prusom mieszkającym na pograniczu prusko-pomorskim tj. m.in na ziemi sztumskiej? Moim zdaniem nie. Krzyżacy bez oporu podbiajli już wcześniej schrystianizowane tereny. Potwierdzeniem powyższego stwierdzenia jest akt ugody, z którego jasno wynika, że między pruskimi naofitami tj. osobami, którzy nie dawno przyjęli wiarę katolicką, a Krzyżakami doszło do zatargu. Warto nadmienić, że układ ten traktuje stronę krzyżacką i pruską na równi. Wynika to z tego, że ludność wypowiadająca posłuszeństwo była wcześniej ochrzczona. Pertraktacje w Dzierzgoniu były bardzo ważnym wydarzeniem w historii kościoła na omawianym terenie m.in. z tego powodu, że rozjemcą obu stron był Jakub z Leodium – wysłannik papieski, późniejszy papież Urban IV. Traktat ten dawał nowo ochrzczonym podstawowe praw, choć zakazywał dotychczasowych zwyczajów pogańskich oraz ostatecznie wyznaczał ramy jakimi Prusowie powinni kierować się w sprawach religijnych. Ponadto zostali oni zobowiązani do odbudowy świątyń, które uległy zniszczeniu, a także do uznania panowania krzyżackiego. Tak Dzierzgoń wszedł na karty historii.
Czytaj więcej na: http://mim24.pl/czy-krzyzacy-chrystianizowali-poganskich-prusow-refleksje-w-765-rocznice-podpisania-ukladu-w-dzierzgoniu/Po tylu latach od tego wydarzenia należy zadać pytanie: Czy Krzyżacy nieśli wiarę w Chrystusa Prusom mieszkającym na pograniczu prusko-pomorskim tj. m.in na ziemi sztumskiej? Moim zdaniem nie. Krzyżacy bez oporu podbiajli już wcześniej schrystianizowane tereny. Potwierdzeniem powyższego stwierdzenia jest akt ugody, z którego jasno wynika, że między pruskimi naofitami tj. osobami, którzy nie dawno przyjęli wiarę katolicką, a Krzyżakami doszło do zatargu. Warto nadmienić, że układ ten traktuje stronę krzyżacką i pruską na równi. Wynika to z tego, że ludność wypowiadająca posłuszeństwo była wcześniej ochrzczona. Pertraktacje w Dzierzgoniu były bardzo ważnym wydarzeniem w historii kościoła na omawianym terenie m.in. z tego powodu, że rozjemcą obu stron był Jakub z Leodium – wysłannik papieski, późniejszy papież Urban IV. Traktat ten dawał nowo ochrzczonym podstawowe praw, choć zakazywał dotychczasowych zwyczajów pogańskich oraz ostatecznie wyznaczał ramy jakimi Prusowie powinni kierować się w sprawach religijnych. Ponadto zostali oni zobowiązani do odbudowy świątyń, które uległy zniszczeniu, a także do uznania panowania krzyżackiego. Tak Dzierzgoń wszedł na karty historii.
Krystian Zdziennicki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz